WhatsApp-groepen te vinden in google?

Als je voorheen iemand uit wilde nodigen voor een groepsgesprek moest je die persoon zelf toevoegen. Had je daar geen rechten voor omdat je de beheerder niet was, dan moest je aan de beheerder vragen de persoon toe te voegen of om jou medebeheerder te maken. Dit is tegenwoordig niet meer nodig omdat WhatsApp de mogelijkheid heeft toegevoegd een link te sturen naar degene die je uit wilt nodigen. Alleen wat blijkt? Deze uitnodigingen zijn te vinden in de zoekmachine van Google.

Privacy van WhatsApp-groepen

Je gaat er eigenlijk als vanzelfsprekend vanuit dat alleen mensen die handmatig zijn toegevoegd of een uitnodiging hebben ontvangen toe kunnen treden tot een WhatsApp-groep. Toch lijkt er behoorlijk wat mis te zijn met de privacy van deze groepen. Jordan Wildon, een Amerikaanse journalist, heeft hier onderzoek naar gedaan. Volgens Wildon is het zo dat de uitnodigingen via Googles zoekmachine worden geïndexeerd waardoor ‘iedereen toegang heeft’ tot de groepsgesprekken. Volgens Jane Manchum Wong gaat het om meer dan 470.000 gesloten groepsgesprekken.

Opzoeken groepen via Google

Hoe makkelijk het is om een groepsgesprek van WhatsApp op te zoeken, is verontrustend te noemen. Wanneer je in Google ‘site:chat.whatsapp.com’ invoert krijg je de groepsgesprekken te zien. Voor de gebruikers van deze groepsgesprekken is het grootste probleem dat ook al hun gegevens op deze manier openbaar staan. Andere gebruikers zijn immers in staat om tot de groep toe te treden om zo telefoonnummers te verkrijgen. Een journalist van Motherboard is erin geslaagd telefoonnummers te verkrijgen vanuit een gesloten Verenigde Naties-groepsgesprek. Ook kan het maar zo zijn dat er kostbare informatie in de berichten staan, die andere gebruikers dan ook kunnen lezen.

Google-indexatie

Danny Sullivan, een medewerker van Google, heeft aangegeven dat dit het standaard gedrag is van de zoekmachine. Links die openbaar staan, worden in Google geïndexeerd. Ook WhatsApp laat van zich horen. Volgens het bedrijf zouden de links via openbare kanalen zijn gedeeld. Wil je dat de groep privé blijft, dan doe je er dus goed aan de link alleen onderling te delen. Een gebruiker laat via Twitter weten dat dit probleem in november ook al gaande was. Destijds werd Facebook ingelicht maar die gaven aan dat zij geen controle hadden over de indexering door zoekmachines.

Hoe kun je dit voorkomen?

Het belangrijkste dat je kan doen om ervoor te zorgen dat jouw WhatsApp-groep niet vindbaar is via Google, is door ervoor te zorgen dat de link voor het deelnemen aan de groep alleen onderling wordt verstuurd. Wanneer je de link bijvoorbeeld in een openbare Facebook-groep deelt, kan deze geïndexeerd worden door Google en is hij dus vindbaar voor iedereen. Is dit onverhoopt toch gebeurt, dan is je telefoonnummer ook te achterhalen. Wel is het dan verstandig om in ieder geval geen gevoelige informatie in de groep te delen. Dit kun je het beste in een privégesprek doen.

Wil je weten of jouw WhatsApp-groep ook vindbaar is?

Voer dan ‘site:chat.whatsapp.com’ in bij Google gevolgd door de naam van de groep. Geeft dit resultaat? Dan is het groepsgesprek openbaar. Wat je dan zou kunnen doen is de hele groep verwijderen en een nieuwe beginnen. Denk er daarbij dan wel om dat de link voor de uitnodiging niet via social media of op een andere manier online wordt gedeeld. Doe dit dus altijd in een privé gesprek.

Wanneer je vermoedt dat er iemand in de groep zit, die er helemaal niet in hoort te zitten kun je het beste de ledenlijst eens nalopen. Zie je een naam die je zelf niet herkent, vraag dan na bij de beheerder wie dat is. Blijkt het om een onbekende te gaan, dan kan de beheerder hem/haar uit de groep zetten.

Nog meer Google nieuws

Gisteren is ook bekend gemaakt dat Google bijna 600 apps uit de Play Store verwijderd heeft. Dit omdat deze apps storende advertenties bevatten. Degene die hier het meeste last van heeft is ontwikkelaar Cheetah Mobile. Van deze ontwikkelaar werden namelijk alle apps verwijderd.

Apps verwijderd

De Play Store mag dan wel veel meer apps bevatten dan de AppStore van Apple, toch is Google niet tevreden over de kwaliteit van sommige van zijn apps. Recent heeft er een grote schoonmaak plaatsgevonden door het bedrijf. In de Play Store werden bijna 600 apps verwijderd als gevolg van die ontevredenheid. Dit heeft Google bekend gemaakt in een officieel blogbericht. De apps die verwijderd zijn, schonden allemaal de beleidsregels omdat ze storende reclames toonden of misbruik maakte van bepaalde machtigingen. Het ging in totaal om 4,5 miljard downloads.

Cheetah Mobile

Cheetah Mobile is een controversiële ontwikkelaar. Al zijn
apps zijn verwijderd uit de Play Store omdat deze agressieve reclamepraktijken
zou hanteren. Dit is overigens niet de eerste keer dat de ontwikkelaar bij Google
op scherp stond; Google heeft al eerder apps verwijderd van het bedrijf om
exact dezelfde reden. Het blijkt nu dat die waarschuwing geen effect heeft
gehad.

Cheetah Mobile bood voornamelijk tools aan zoals een zaklamp of een launcher om de gebruiker vervolgens te overladen met reclame. Ook nam het bedrijf populaire apps over van andere ontwikkelaars om deze vervolgens ook vol te stoppen met reclame. Het volledige pakket van ongeveer 45 apps is nu dus verdwenen uit de Play Store maar daarnaast is het voor Cheetah Mobile ook niet meer mogelijk reclame aan te bieden via Googles advertentiediensten. Google was in staat het foutief gebruik van reclame in deze apps vast te stellen dankzij een nieuwe screening-methode die is gebaseerd op machinelearning. Als gevolg van dit nieuws zag Cheetah Mobile zijn aandelen op de beurs met meer dan 6 procent dalen.

Kunstmatige intelligentie als wapen

Manager van Google Per Bjorke liet weten dat het gaat om advertenties die onverwacht verschijnen en je telefoon onbruikbaar maken. Hierbij kun je denken aan apps die advertenties op het hele scherm van je telefoon tonen terwijl je die app op dat moment niet eens aan het gebruiken bent. Ook laat hij weten dat Google machine learning heeft toegepast. Op deze manier wordt kunstmatige intelligentie zo toegepast dat algoritmes zelf verbanden leren te herkennen, volgens hem is dit nodig omdat ontwikkelaars met de verkeerde bedoelingen steeds slimmer worden in het ontspringen van de dans bij de controles die Google hiervoor uitvoert.

Het grootste gedeelte van de apps die reclame op deze manier
gebruiken komen uit China, India en Singapore. Hiervan was de meerderheid van
de apps Engelstalig. Clean Master en CM Browser zijn twee bekende apps van
Cheetah Mobile, en maken ook deel uit van de lijst verwijderde apps.

Compensatie

Wel heeft Google laten weten dat het de bedrijven die betaald hebben voor advertenties bij de verwijderde apps, tegemoet zal komen. Immers zijn zij niet degene die er voor kiezen dat hun naam op zulke agressieve en storende manier gepromoot wordt.



Meer Informatie op deze website