Op 12 februari is een nieuwe publicatie uitgebracht over klimaatverandering in Enviromental Science and Technologie. Zo blijkt een lagere vlieghoogte te resulteren in een flinke daling van schadelijke effecten voor het klimaat. Het gaat hierbij om een oplossing die makkelijk 59% van het opwarmende effect kan verlagen.

Klimaatverandering meetbaar

Nu wordt voornamelijk gekeken wordt naar hoe we de CO2 uitstoot in de wereld kunnen verminderen. De onderzoekers R. Teoh, U. Schumann, A. Majumdar, M. J. Stettler hebben mogelijk een andere oplossing gevonden. Uit het meest recente onderzoek is gebleken dat vliegtuigen lager laten vliegen, resulteert in een lager impact op het klimaat.

Vliegtuigen hoeven maar 610 meter lager te vliegen om de impact op het klimaat flink te verminderen. Dan is er sprake van 59% minder opwarming.

Vliegtuigstrepen en CO2

Bekend is dat vliegtuigen een flinke hoeveelheid CO2 uitstoten. Het blijkt dat de witte strepen die je in de lucht ziet als een vliegtuig voorbij vliegt, net zo schadelijk zijn. Deze witte streep zie je soms maar kort, andere keren blijft zo’n witte streep lang hangen. Maar wat voor effect heeft zo’n witte streep eigenlijk?

Vliegtuigstrepen bevatten roetdeeltjes en waterdamp. Als waterdamp condenseert en bevriest, ontstaan ijskristallen. Deze ijskristallen zijn zichtbaar als de witte streep achter een vliegtuig. Als zo’n spoor lang blijft hangen en gaat uitwaaien kan dit invloed hebben op het klimaat. De bewolking kan met deze stoffen een koelend of opwarmend effect hebben.

Klimaatverandering tegen gaat door lagere vlieghoogte? Vliegtuigstrepen en CO2 oorzaak opwarming.
Foto: Unsplash. Klimaatverandering tegen gaan door lagere vlieghoogte?

Lagere vlieghoogte koelt af!

Het opwarmende effect ontstaat doordat de warmte die uit de strepen komt in de lucht opgevangen wordt. Door 610 meter lager te vliegen kan dit een enorme invloed hebben op het opwarmend effect. Door lager te vliegen zal een vliegtuig in een deel van de atmosfeer vliegen waar de luchtvochtigheid lager is. De strepen worden dan minder makkelijk opgevangen en blijven dus minder lang hangen.

Tijdstip van een vlucht

Het koelende effect gebeurd alleen overdag wanneer zonlicht de ruimte weerkaatst. Het koelende effect is in de namiddag of avond dus volledig verdwenen. Helaas doet het opwarmende effect meer dan het koelende effect.

Op een hogere hoogte ontstaan de vliegtuigstrepen makkelijker en blijven ze langer hangen. Als dus in de avond wordt gevlogen op een hoge hoogte heeft dit het meest schadelijk effect.

Makkelijk aan te passen

Het concept om vliegtuigen iets minder hoog te laten vliegen zou makkelijk toegepast kunnen worden. Het betreft namelijk niet alle vluchten. Het blijkt zelf maar om 2% van de vluchten te gaan die aangepast moet worden. Deze 2% is verantwoordelijk voor 80% van het opwarmende effect.

Hoe lang het gaat duren voordat maatschappijen dit toe kunnen passen is onbekend. Helaas is het niet dat alleen de vlieghoogte die aangepast moet worden. Willen vliegtuigen deze hoogte halen zullen, ze uitgerust moeten worden met nieuwe motoren.

Foto: Unsplash

Bron Link