Eindexamens

Examens afnemen wordt een uitdaging. Door de scherpere maatregelen lijken centrale examens en schoolexamens ontzettend in de knoei te komen. Nu alle bijeenkomsten verboden zijn wordt er vanuit scholen en onderwijsvakbonden aangegeven dat het ondenkbaar is om eindexamens af te nemen. “Alle bijeenkomsten zijn verboden, dan is het toch ondenkbaar dat er deze week leerlingen schoolexamens gaan maken“, zegt Aob-voorzitter Eugenie Stolk.

Leerlingen thuis, weinig ruimte Eindexamen

Op het moment zitten leerlingen thuis en moeten ze gebruik maken van thuisonderwijs. Doordat alles moest worden omgezet zodat leerlingen ook thuis van het onderwijs gebruik konden maken, is tijd verloren waarin normaal gesproken een flinke hoeveelheid stof kon worden doorgenomen. Nu moet binnen minder tijd en hoog tempo iedereen worden klaargestoomd vanuit huis. Dit is niet altijd even makkelijk, want vanuit huis studeren brengt een heel andere vorm van discipline met zich mee. Nog niet te denken aan al die mensen om je heen. Doordat leraren hun handen vol hebben aan het aangepaste pakket, plus leraren ook in deze tijden ziek kunnen worden, is het lastig alles op een rijtje te krijgen.

De Algemene Onderwijsbond (AOb) vind het ‘onbestaanbaar’ om in de huidige toestand schoolexamens af te laten nemen door scholen. Ook de vakbond CNV Onderwijs vind het geen goed idee. Op de site van CNV Onderwijs staat beschreven: “wij roepen de minister op dat besluit vanavond nog te nemen. De veiligheid en gezondheid van onderwijspersoneel en leerlingen gaan boven alles.” Deze oproep is gericht aan minister Arie Slob. Vooralsnog wordt er gepleit voor het schrappen van alle centrale eindexamens die de leerlingen dit jaar nog zouden afnemen.

Komt iedereen zonder diploma te zitten?

Als er geen eindexamens worden afgenomen door de scholen, dan kan dit in de weg zitten voor de diploma’s. Dit hoeft daarentegen geen probleem te zijn. Eerder werd er door de lerarenvakbond Leraren in Actie al hard geroepen om alle eindexamenkandidaten gewoon een diploma te geven. 90 procent van de deelnemers slaagt en de andere 10 procent zou prima zijn weg vinden tijdens een vervolgopleiding. Ondertussen zitten de leerlingen in grote getale dicht op elkaar. Vaak in de sportzalen van de middelbare scholen. Alhoewel er afstand wordt bewaard zodat men niet spiekt, is het ondenkbaar dat zoveel leerling al die tijd de minimale anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden.

Sowieso wordt er al langer nagedacht of het eindexamen wel de beste manier is om te kijken of een leerling wel een diploma waardig is. Zo zouden eindexamens tijd kosten en die tijd gaat ten koste van het leren en onderwijs. Door het hele jaar lang wordt de focus gelegd op hoe het examen eruit ziet met behulp van examentrainingen. Die examentrainingen trainen om te gaan met de manier van toetsen, maar je leert eigenlijk om een test te maken en niet om de stof die je moet weten echt in de praktijk te gebruiken. Daarnaast wordt maar een klein deel van de stof uiteindelijk gemeten. Als alles wordt getoetst zou het een onmenselijke lange toets worden die de nodige doorzetting van elke middelbare scholier zal vragen.

De waarde van zo een diploma

Het onderwijs past zich trouwens vliegensvlug aan. Dat is ook al te zien aan hoe docenten heel snel de omslag wisten te maken naar digitaal onderwijs. Dit gaat niet altijd even goed en soms is het even zoeken hoe iets werkt, maar het gebeurd wel. De eindexamens vinden daarentegen nog steeds jaarlijks in een duffe sportzaal plaats. Ze groeien niet mee met wensen. Als iemand voor een bepaald vak erg goed en in een ander vak slechter, dan bepaald je slechtste vak je niveau. Er is minder ruimte om tijdens het eindexamen de dingen te tonen waar jij zelf als middelbare scholier goed in bent.

Daarnaast doen veel vervolgopleidingen aan hun eigen toetsen, voordat ze iemand op een school aannemen. Hierdoor verliest het diploma zijn betekenis. Het is dan ook de vraag of het interessant is om voor een toets die minder betekenis heeft, naar school te gaan en het risico te lopen om corona op te lopen. Misschien mogen de leerlingen zelf dan niet altijd onder de risicogroep van het virus zitten, ze kunnen wel dragers zijn die anderen besmetten. In de persconferentie van maandagavond werd nog hard benadrukt door Mark Rutten en minister Grapperhausen dat het ‘asociaal’ is om alleen aan je eigen gezondheid te denken en niet voorzichtig te zijn in deze tijden van een coronacrisis.

Als de vergelijking wordt gemaakt met het buitenland, dan valt te concluderen dat het prima zonder kan. Vlaanderen doet het ook zonder eindexamens. Er worden schoolexamens afgenomen die door een onderwijsinspectie worden gecontroleerd. Alhoewel deze tijden van corona ook wel laten blijken dat Nederland niet overal het voorbeeld wil nemen aan andere landen. Zo kiest Nederland tijdens de bestrijding van corona voor minder strakke maatregelen dan veel andere landen binnen Europa. Eerder voerde België al een samenscholingsverbod in. Italië en Spanje zitten in een complete lock down tot deze crisis voorbij is.

Bericht “Ondenkbaar om eindexamens door laten gaan in deze coronacrisis” is geplaatst op OATO.NL en geschreven door: Kevin De Bruin.

Meer lezen op deze link